Sunday, May 22, 2011

Aktiviti Sains : "Puting Beliung di dalam Botol”

flickr.com

Pengenalan:

Puting beliung adalah suatu fenomena alam yang merbahaya dan boleh mengakibatkan kerosakan yang besar. Memang cukup merbahaya untuk melihat dan menghampirinya. Tetapi ada cara yang lebih baik untuk anda melihat rupanya dari jarak yang selamat!

Apa yang diperlukan:

2 Botol plastik

Satu penutup botol

Gunting

Air

Pewarna

Pita Selofan

Apa yang perlu dilakukan:

1. Isikan satu botol dengan air sehingga penuh.

2. Titiskan pewarna pilihan anda supaya air di dalam botol itu lebih kelihatan.

3. Buatkan lubang kecil berdiameter lebih kurang 4 mm pada tutup botol. Salah satu cara untuk melakukannya ialah dengan menebuk menggunakan gunting dan memusingkan bilah gunting pada bukaan kecil tadi hingga anda mendapat lubang bulat yang sempurna.

4. Pasangkan penutup botol berlubang tadi di atas botol berisi air berwarna.

5. Satukan botol kedua dengan botol pertama tadi dengan menggunakan pita selofan.

6. Sekarang cuba balikkan botol itu. Botol yang berisi air di atas dan yang kosong pula di bawahnya.

7. Cuba pusingkan botol itu dengan laju dan lakukan kaedah cuba jaya sehingga anda dapat melihat puting beliung mini di hadapan anda!

miniputingbeliung

Apa yang berlaku?

Apabila kita terbalikkan dan pusingkan botol itu, air akan turun dengan laju ke bawah dan membentuk susunan vortex atau pusaran air. Itulah dia puting beliung yang kita lihat di dalam botol. Puting beliung mini ini tidak akan terjadi jika kita hanya terbalikkan botol tetapi tidak pula memusingkannya. Ini adalah kerana puting beliung mini tidak akan terbentuk tanpa terjadinya susunan vortex.

willianpye.com

Pusaran air terjadi kerana ini memudahkan perpindahan antara air dan udara di antara satu botol ke botol yang lain. Jika anda perhatikan, di tengah-tengah pusaran air, terbentuk satu lubang yang bertindak sebagai jalan udara. Jalan udara ini memudahkan air turun ke bawah dan dalam masa yang sama menggantikan udara yang akan dipaksa naik ke atas.

Tahukah anda?

Puting beliung yang sebenar disebabkan oleh pelanggaran udara. Apabila udara kering dan sejuk yang bergerak cepat bertembung dengan udara tropika yang panas dan lembap, ia mengakibatkan suatu ketidakseimbangan berlaku. Udara yang panas naik ke atas dengan kelajuan hampir 300 kilometer sejam. Udara sejuk yang masuk dari sisi menbuatkan arus udara itu naik ke atas dengan cepat dan mula berpusar Kelajuan pusaran puting beliung boleh mencapai lebih dari 450 km sejam! Cuba anda bandingkan dengan kereta yang bergerak laju di lebuh raya kebangsaan yang berhad laju 110 km sejam!

globalwarming.org

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment