Replika alam di bilik darjah
Ramai yang suka suasana tenang dan ceria hasil inspirasi alam semulajadi. Justeru itu, ada pelbagai usaha untuk mewujudkan persekitaran 'hijau' di dalam tempat yang tertutup seperti di bilik darjah. Beberapa kajian telah dibuat mengaitkan kehadiran tumbuh-tumbuhan dan elemen alam semulajadi di dalam kelas. Kajian menunjukkan bahawa ini menyumbang kepada prestasi yang lebih baik dan juga tahap tekanan yang lebih rendah.
Pelbagai manfaat adanya tumbuhan di dalam bilik darjah
Manfaat khusus tumbuh-tumbuhan termasuklah keupayaannya untuk mengoksigenkan ruang, menapis gas berbahaya dari udara, termasuklah daripada peralatan komputer, mewujudkan suasana yang menenangkan dan akhir sekali membantu sebagai penambahan nilai estetika di dalam bilik darjah. Ada juga guru yang telah cuba untuk memasukkan ikan dan haiwan peliharaan lain di dalam kelas. Haiwan-haiwan kecil ini mewujudkan suasana santai walaupun sebabnya masih kurang difahami.
Memupuk cinta terhadap alam flora
Ada pelbagai lagi manfaat jangka panjang kepada adanya tumbuh-tumbuhan berpasu di dalam kelas. Antara lain ialah untuk terus membina konsep tanggungjawab kepada benda hidup yang lain. Ini adalah satu nilai murni yang baik untuk diterap kepada pelajar-pelajar kita. Pelajar kita harus diberikan peranan utama dalam penjagaan, penyelenggaraan, dan tumbesaran tumbuh-tumbuhan. Ini dapat memuluk sikap bertanggungjawab apabila pelajar itu dapat melihat sendiri bukti usaha atau secara negatifnya, pengabaian mereka terhadap tumbuh-tumbuhan yang dijaganya. Usaha ini juga mampu membuahkan hasil yang lebih besar iaitu memupuk rasa minat sepanjang hayat terhadap tumbuhan dan alam flora.
Pengajaran dan pembelajaran merentas subjek
Anda juga boleh menggunakan tumbuhan untuk membantu mengajar konsep dalam pelbagai bidang seperti matematik, biologi, kimia, Bahasa Inggeris, kesihatan dan sebagainya. Ia hanya memerlukan sedikit kreativiti dan pandangan jauh untuk merealisasikan potensi adanya tumbuhan dalam bilik darjah.
Hasil penyelidikan
Terdapat banyak kajian yang dilakukan ke atas manfaat tumbuhan dalaman seperti wujudnya nilai estetika, peningkatan kualiti udara, dan kualiti ruang kerja yang meningkatkan produktiviti dengan mengurangkan tekanan. Terkini, ada pelbagai syarikat yang menggunakan manfaat tumbuhan dalam ruang pejabat dan berjaya kerana permintaan untuk tumbuh-tumbuhan yang tinggi. Lebih 10 hingga 15 tahun yang lalu banyak penyelidikan telah menunjukkan bahawa tumbuhan tertutup bukan sahaja mencantikkan ruang tertutup, mereka juga menjadikan mereka tempat yang lebih sihat dan lebih produktif.
Penyelidikan Dr BC Wolverton atas manfaat penulenan udara tumbuhan tertutup, yang ditaja oleh NASA dan Landscape Contractors America telah dilaporkan secara meluas di kedua-dua media cetak dan media penyiaran. Wolverton telah menunjukkan bahawa tumbuhan seperti Buluh Palma dan Madonna Lillies boleh mengurangkan tahap toksin bawaan udara seperti formaldehid, benzena, dan trichlorethylene. Banyak kerja juga telah dilakukan oleh penyelidik seperti Ulrich dan Simons untuk menunjukkan bahawa orang berasa lebih baik tentang ruang tertutup dengan adanya suasana kehijauan. Mereka didapati telah menunjukkan kesan menjadi lebih tenang dan seterusnya boleh meningkatkan produktiviti, mengurangkan tekanan, dan mengurangkan tekanan darah.
Terkini, penyelidikan masih dijalankan untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang manfaat hadirnya elemen alam semula jadi di dalam bilik darjah. Salah satu penyelidikan membuktikan bahawa interaksi dengan elemen alam semulajadi seperti tumbuh-tumbuhan dan haiwan peliharaan telah membantu pesakit untuk pulih dengan lebih cepat.
Walau bagaimanapun, mungkin ada pelajar atau kakitangan lain yang mempunyai alahan kepada debunga, spora, atau komposisi tanah. Itu adalah situasi yang perlu diberi pertimbangan jika kita ingin mencuba inisiatif ini.
Bacaan lanjut:
http://www.usask.ca/education/coursework/mcvittiej/resources/livingthings/plants.htm
http://www.helium.com/items/2136746-health-benefits-of-plants-in-the-classroom
Photo credit:
http://www.imagesource.com/Doc/IS0/Media/TR4_WATERMARKED/0/e/e/7/IE294-076.jpg
http://globalproj.wikispaces.com/file/view/planting_trees_,_Belozem_Bulgaria_2.jpg/128257899/654x639/planting_trees_,_Belozem_Bulgaria_2.jpg
http://bulungulaincubator.files.wordpress.com/2010/12/green-class-12-nov-small.jpg%3Fw%3D512%26h%3D384?w=347
http://www.fmmagazine.com.au/wp-content/uploads/2011/08/shutterstock_64637866-300x225.jpg
http://mlblogsfotr.files.wordpress.com/2009/12/no20stress1.jpg%3Fw%3D400%26h%3D400?w=254
No comments:
Post a Comment