Sunday, October 23, 2011

Aktiviti Sains : "Buruj Kacang Hijau"

Pengenalan

Kaedah yang terbaik untuk mengajar tentang buruj ialah melalui pencerapan bintang atau "star-gazing". Namun begitu faktor-faktor seperti cuaca, awan tebal dan pencemaran tidak membolehkan kita melihat bintang yang cerah di waktu malam. Aktiviti ini ialah salah satu aktiviti alternatif yang boleh membantu pelajar mengenali dan mengingati pola buruj.

Apakah yang diperlukan?

1. Kertas lukisan

2. Kacang Hijau dan Kacang Merah

3. Gam

Apa yang perlu dibuat?

1. Minta pelajar untuk melakarkan bentuk atau pola buruj di atas kertas lukisan.

2. Pelajar kemudiannya diminta melekatkan kacang hijau mengikut lakaran yang dibuat.

3. Sebagai aktiviti lanjutan, gunakan kacang merah untuk menunjukkan bintang yang paling cerah pada buruj tersebut. Contohnya bintang Antares pada Skorpio (Scorpio), Bintang Rigel dan Bintang Betelgeuse pada Buruj Belantik (Orion).

Pengisian Sains

Buruj merupakan sekumpulan bintang-bintang yang membentuk suatu bentuk, imej atau corak di langit. Bintang-bintang memancarkan cahaya yang sangat terang menyebabkan bintang-bintang itu boleh dilihat dari Bumi.

Kesatuan Astronomi Antarabangsa (IAU) telah menjumpai sejumlah 88 buruj. Empat buruj yang paling terang antara buruj-buruj lain adalah; Buruj Biduk (Big Dipper), Buruj Belantik (Orion), Buruj Pari (Southern Cross) dan Buruj Skorpio (Scorpion).

Buruj Pari

Buruj Belantik

Buruj Biduk

Buruj Skorpio



Kita tidak boleh melihat kesemua buruj pada masa yang sama. Ini adalah kerana kedudukannya yang sentiasa berubah disebabkan putaran Bumi pada paksinya dan pergerakan Bumi mengelilingi matahari.

Tahukah anda?

Ada sebanyak dua belas buruj membentuk zodiak. Ahli zodiak termasuklah; Aries, Taurus, Gemini, Cancer, Leo, Virgo, Libra, Scorpio, Sagittarius, Capricorn, Aquarius dan Pieces.

Cubalah!

Ada pelbagai cerita mitos yang berkaitan dengan buruj. Guru boleh membuat sedikit penyelidikan di perpustakaan atau melalui internet sebagai bahan perkongsian yang menarik di dalam kelas. Secara alternatifnya, minta pelajar mencari maklumat tentang kisah mitos berkaitan untuk dikongsi bersama.

Kurikulum Sekolah

Year 5 / Theme : Investigating the Earth and the Universe / Constellations (Buruj)

Selamat berjaya!


Kredit : Cikgu Nurdiana Yusof, SK Sg Ular.

No comments:

Post a Comment