Tuesday, May 8, 2012

Fakta Sains : "Bagaimana tompok harimau bintang membantunya menjadi pemburu yang tangkas?"

Harimau bintang hidup di seluruh Afrika dan di Asia Selatan. Ia biasanya mempunyai bulu berwarna kuning dengan tompok gelap dan bintik, dan warna lebih cerah di bahagian bawah badannya. Adakah anda tertanya-tanya mengapakah harimau bintang mempunyai corak sedemikian?

Corak tompokan pada bulu harimau bintang membantunya untuk menyembunyikan dirinya di antara pokok-pokok dan belukar. Tanda-tanda yang terang dan gelap di bulunya sepadan dengan tompok cahaya matahari dan bayang-bayang di bawah pohon berdaun. Penyamaran ini berhasil untuk menyembunyikannya dari penglihatan haiwan buruannya. Apabila mangsa sudah berada berdekatan, harimau bintang akan melompat keluar dan mengejutkan mangsanya.

 

Penyamaran sebegini juga dikenali sebagai camouflage. Ada pelbagai cara haiwan melakukan penyamaran. Fungsinya bukan sahaja untuk membantunya memburu. Ia juga membantu sesetengah haiwan untuk melindungi diri dari pemangsa.

Beberapa jenis haiwan yang hidup di negara-negara sejuk seperti arnab Artik, berwarna coklat pada musim panas dan putih pada musim sejuk. Kelebihan ini menjadikannya sukar untuk dilihat apabila salji putih meliputi tanah.

 

Photo credit:

http://www.theanimalfiles.com/images/leopard_4.jpg

http://www.wildlife-pictures-online.com/image-files/leopard-spots.jpg

http://conservationreport.files.wordpress.com/2008/10/south-american-leaf-fish1.jpg%3Fw%3D332%26h%3D500

http://farm8.staticflickr.com/7149/6677019495_29cf2225cb_z.jpg

http://www.nhptv.org/wild/images/archar2.jpg

Tuesday, May 1, 2012

Tip P&P : "Mewujudkan alam semulajadi di dalam kelas"

Replika alam di bilik darjah

Ramai yang suka suasana tenang dan ceria hasil inspirasi alam semulajadi. Justeru itu, ada pelbagai usaha untuk mewujudkan persekitaran 'hijau' di dalam tempat yang tertutup seperti di bilik darjah. Beberapa kajian telah dibuat mengaitkan kehadiran tumbuh-tumbuhan dan elemen alam semulajadi di dalam kelas. Kajian menunjukkan bahawa ini menyumbang kepada prestasi yang lebih baik dan juga tahap tekanan yang lebih rendah.

Pelbagai manfaat adanya tumbuhan di dalam bilik darjah

Manfaat khusus tumbuh-tumbuhan termasuklah keupayaannya untuk mengoksigenkan ruang, menapis gas berbahaya dari udara, termasuklah daripada peralatan komputer, mewujudkan suasana yang menenangkan dan akhir sekali membantu sebagai penambahan nilai estetika di dalam bilik darjah. Ada juga guru yang telah cuba untuk memasukkan ikan dan haiwan peliharaan lain di dalam kelas. Haiwan-haiwan kecil ini mewujudkan suasana santai walaupun sebabnya masih kurang difahami.

Memupuk cinta terhadap alam flora

Ada pelbagai lagi manfaat jangka panjang kepada adanya tumbuh-tumbuhan berpasu di dalam kelas. Antara lain ialah untuk terus membina konsep tanggungjawab kepada benda hidup yang lain. Ini adalah satu nilai murni yang baik untuk diterap kepada pelajar-pelajar kita. Pelajar kita harus diberikan peranan utama dalam penjagaan, penyelenggaraan, dan tumbesaran tumbuh-tumbuhan. Ini dapat memuluk sikap bertanggungjawab apabila pelajar itu dapat melihat sendiri bukti usaha atau secara negatifnya, pengabaian mereka terhadap tumbuh-tumbuhan yang dijaganya. Usaha ini juga mampu membuahkan hasil yang lebih besar iaitu memupuk rasa minat sepanjang hayat terhadap tumbuhan dan alam flora.

Pengajaran dan pembelajaran merentas subjek

Anda juga boleh menggunakan tumbuhan untuk membantu mengajar konsep dalam pelbagai bidang seperti matematik, biologi, kimia, Bahasa Inggeris, kesihatan dan sebagainya. Ia hanya memerlukan sedikit kreativiti dan pandangan jauh untuk merealisasikan potensi adanya tumbuhan dalam bilik darjah.

Hasil penyelidikan

Terdapat banyak kajian yang dilakukan ke atas manfaat tumbuhan dalaman seperti wujudnya nilai estetika, peningkatan kualiti udara, dan kualiti ruang kerja yang meningkatkan produktiviti dengan mengurangkan tekanan. Terkini, ada pelbagai syarikat yang menggunakan manfaat tumbuhan dalam ruang pejabat dan berjaya kerana permintaan untuk tumbuh-tumbuhan yang tinggi. Lebih 10 hingga 15 tahun yang lalu banyak penyelidikan telah menunjukkan bahawa tumbuhan tertutup bukan sahaja mencantikkan ruang tertutup, mereka juga menjadikan mereka tempat yang lebih sihat dan lebih produktif.

Penyelidikan Dr BC Wolverton atas manfaat penulenan udara tumbuhan tertutup, yang ditaja oleh NASA dan Landscape Contractors America telah dilaporkan secara meluas di kedua-dua media cetak dan media penyiaran. Wolverton telah menunjukkan bahawa tumbuhan seperti Buluh Palma dan Madonna Lillies boleh mengurangkan tahap toksin bawaan udara seperti formaldehid, benzena, dan trichlorethylene. Banyak kerja juga telah dilakukan oleh penyelidik seperti Ulrich dan Simons untuk menunjukkan bahawa orang berasa lebih baik tentang ruang tertutup dengan adanya suasana kehijauan. Mereka didapati telah menunjukkan kesan menjadi lebih tenang dan seterusnya boleh meningkatkan produktiviti, mengurangkan tekanan, dan mengurangkan tekanan darah.


Terkini, penyelidikan masih dijalankan untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang manfaat hadirnya elemen alam semula jadi di dalam bilik darjah. Salah satu penyelidikan membuktikan bahawa interaksi dengan elemen alam semulajadi seperti tumbuh-tumbuhan dan haiwan peliharaan telah membantu pesakit untuk pulih dengan lebih cepat.


Walau bagaimanapun, mungkin ada pelajar atau kakitangan lain yang mempunyai alahan kepada debunga, spora, atau komposisi tanah. Itu adalah situasi yang perlu diberi pertimbangan jika kita ingin mencuba inisiatif ini.


Bacaan lanjut:

http://www.usask.ca/education/coursework/mcvittiej/resources/livingthings/plants.htm

http://www.helium.com/items/2136746-health-benefits-of-plants-in-the-classroom

Photo credit:

http://www.imagesource.com/Doc/IS0/Media/TR4_WATERMARKED/0/e/e/7/IE294-076.jpg


http://globalproj.wikispaces.com/file/view/planting_trees_,_Belozem_Bulgaria_2.jpg/128257899/654x639/planting_trees_,_Belozem_Bulgaria_2.jpg


http://bulungulaincubator.files.wordpress.com/2010/12/green-class-12-nov-small.jpg%3Fw%3D512%26h%3D384?w=347


http://www.fmmagazine.com.au/wp-content/uploads/2011/08/shutterstock_64637866-300x225.jpg


http://mlblogsfotr.files.wordpress.com/2009/12/no20stress1.jpg%3Fw%3D400%26h%3D400?w=254

Energizer : "1-2-3...4, tangkap!"

Pengenalan

 

Energizer ini telah dikongsi bersama oleh seorang peserta Malaysian Association of Facilitators Conference yang telah diadakan pada bulan March 2012. Ia dicadangkan sebagai satu sebagai aktiviti semasa latihan. Di sini saya cuba adaptasikannya supaya ia juga sesuai digunakan semasa P & P.


 

Objektif:

1. Sebagai satu aktiviti bertenaga untuk menyediakan pelajar untuk pengajaran dan prmbelajaran seterusnya.

2. Sebagai satu aktiviti set induksi untuk subjek sains berkenaan dengan topik koordinasi badan.

3. Aktiviti yang menguji kepantasan kita bertindak juga sesuai untuk mengembalikan fokus pelajar terhadap sesi seterusnya.

Saiz kumpulan:

Semua pelajar boleh terlibat di dalam permainan ini

Barang-barang yang diperlukan:

Tiada, hanya memerlukan penglibatan pelajar dengan aktif!

Langkah-langkah:

1. Permainan ini mengandungi 4 langkah. Setiap langkah harus ditunjukkan oleh guru kepada pelajar.

2. Minta pelajar buat satu bulatan besar. Jarak di antara satu sama lain hendaklah sepanjang satu depa.

2. Langkah pertama bermula apabila guru menyebut angka '1' dan berkata, 'HEY!', sekali sahaja. Pelajar seterusnya harus mengangkat tangan kanan secara menegak, menudingkan jari mereka ke atas sambil serentak menyebut, 'HEY!'.

3. Di dalam langkah kedua, guru menyebut angka '2' dan berkata, 'HEY!' sebanyak dua kali. Pelajar seterusnya harus mengangkat tangan kiri secara melintang, dengan tapak tangan terbuka sambil serentak menyebut, 'HEY!' sebanyak dua kali.

4. Di dalam langkah ketiga, guru menyebut angka '3' dan berkata, 'HEY!' sebanyak tiga kali. Pelajar seterusnya menurunkan tangan kanan mereka supaya searas dengan tangan kanan. Mereka tetap dalam keadaan menuding jari, cuma jari telunjuk mereka menuding ke bawah pula.

5. Di dalam langkah keempat dan terakhir, guru akan menyebut angka '4'. Tiada lagi sebarang sebutan 'HEY!'. Pada masa ini, pelajar dikehendaki menangkap jari jiran di sebelah kiri mereka dengan tangan kiri dan dalam masa yang sama mengelakkan jari telunjuk mereka di sebelah kanan dari ditamgkap pula oleh jiran yang satu lagi di sebelah kanan.

6. Lakukan beberapa kali. Kelas anda pasti akan riuh-rendah dengan permainan yang menyeronokkan ini!

Tip:

Aktiviti ini juga boleh digunakan sebagai set induksi untuk topik berkenaan koordinasi tubuh badan dan juga penggunaan deria.

Selamat mencuba!

Video credit:

Malaysian Association of Facilitators

 

Tip P&P : "5 cara memanfaatkan teknik menyoal (questioning) di dalam bilik darjah"

Teknik penyoalan yang berkesan adalah bahagian yang penting di dalam pengajaran dan pembelajaran di kelas. Penyoalan boleh membantu anda menentukan berapa banyak yang telah pelajar anda fahami. Ia juga membolehkan anda untuk memberi pelajar sesuatu yang lebih mencabar kebolehan mereka berfikir ke peringkat seterusnya.

Antara tip-tip menyoal termasuklah:

1. Gunakan pelbagai cara atau variasi dalam menyoal.

2. Sampaikan soalan itu dengan menggunakan bahasa yang sesuai dan aras isi kandungan (content level) yang sesuai dengan sasaran pelajar.

3. Gunakan soalan bebentuk terbuka dan soalan berbentuk tertutup untuk meneroka tahap pemahaman pelajar. Soalan tertutup ialah soalan yang memerlukan jawapan 'ya' atau 'tidak'.

4. Gunakan kaedah bantu ingat (prompt) dan berikan sedikit bayangan (hint) jika perlu.

5. Berikan masa untuk pelajar untuk berfikir tentang jawapan kepada soalan ada. Sekurang-kurangnya berikan 5 saat untuk soalan mudah dan 10 saat untuk soalan yang lebih mencabar.

Selamat mencuba!

Photo credit:

http://images.clipartof.com/small/1050526-Royalty-Free-RF-Clip-Art-Illustration-Of-A-Confused-Businessman-Questioning.jpg


http://i468.photobucket.com/albums/rr50/pooponjen/Small-Questioning-Face-Small-Webvie.jpg