Pengenalan
Ini adalah satu aktiviti pemula yang baik terutamanya untuk memperkenalkan sesuatu topik yang berasaskan pelbagai pasangan padanan jawapan yang betul. Contoh yang baik adalah topik seperti struktur pernafasan haiwan. Di dalam permainan ini, pelajar diberi tugas di dalam bentuk cabaran yang menyeronokkan. Penyelesaian cabaran ini memerlukan perbincangan dan kerjasama sesama ahli kumpulan.
Apa yang diperlukan?
Penglibatan pelajar dengan aktif
Kad imbas soalan yang dimasukkan dalam KOTAK ORGAN PERNAFASAN
Kad imbas jawapan yang dimasukkan dalam KOTAK HAIWAN
Apa yang perlu dibuat?
1. Bahagikan pelajar kepada kumpulan-kumpulan kecil.
2. Setiap kumpulan akan dikehendaki memilih satu kad imbas soalan dari KOTAK ORGAN PERNAFASAN yang terletak di tengah-tengah kelas.
3. Selepas mengenal pasti gambar pada kad imbas soalan yang dicabut daripada KOTAK ORGAN PERNAFASAN (contoh : “insang”), kumpulan itu hendaklah mencari padanannya di dalam KOTAK HAIWAN. KOTAK HAIWAN mengandungi pelbagai kad imbas jawapan.Di dalam contoh ini, padanan yang betul adalah kad imbas jawapan “ikan”.
4. Selepas mencari padanan, ahli kumpulan itu akan berlari semula ke kumpulannya dan menyerahkan tugas seterusnya kepada ahli kumpulannya yang lain pula.
5. Setiap kumpulan diberikan masa 2 minit sahaja untuk bergilir-gilir mencari padanan.
6. Lagi cepat kumpulan itu bergerak dan mencari padanan, lagi cerah peluang kumpulan itu untuk mendapat banyak padanan yang betul dan seterusnya berpeluang memenangi cabaran ini.
7. Apabila tamat masa, guru akan menilai setiap padanan, memberi markah sewajarnya dan memberi ganjaran untuk kumpulan yang menang.
8. Aktiviti ini sesuai untuk digunakan sebagai set induksi. Itulah sebabnya masa yang pendek (2 minit) diberikan kepada pelajar untuk bertanding. Apa yang penting ialah perbincangan tentang topik yang hendak disampaikan.
9. Guru boleh mengulangi permainan ini pada akhir waktu sebagai aktiviti pengukuhan, sebagai cara imbasan pembelajaran pada hari itu atau untuk menguji pemahaman pelajar terhadap sesi P&P pada hari itu.
10. Gunakan imej pelbagai untuk aktiviti ini. Imej-imej menarik mudah didapati dari lawan sesawang dan kebanyakannya dibenarkan atas tujuan pendidikan. Untuk padanan “insang” dan “ikan”, dapatkan gambar pelbagai jenis ikan dan berikan sedikit cabaran dengan memasukkan gambar yu, paus, kuda laut dan sebagainya.
Pengisian sains
Seperti mana manusia, haiwan juga mempunyai proses hidup seperti bernafas, berkumuh, bernyahtinja dan membiak. Proses-proses ini penting untuk kemandirian spesies haiwan.
Salah satu daripada proses itu ialah pernafasan. Haiwan perlu bernafas untuk terus hidup. Di dalam proses ini, ia menyedut gas oksigen dan menghembus gas karbon dioksida dan wap air.
Walaupun proses ini melibatkan gas yang sama, haiwan yang berbeza mempunyai sistem pernafasan yang berbeza. Lima struktur pernafasan haiwan ialah peparu (lungs), kulit lembap (moist skin), buku / kuras peparu (lung book), struktur trakea (tracheal structure) dan insang (gills).
Sistem pernafasan menggunakan peparu banyak digunakan oleh kebanyakan haiwan darat seperti monyet, ular, burung dan buaya. Walau bagaimanapun, ada juga haiwan akuatik yang menggunakan sistem pernafasan yang sama. Contoh haiwan-haiwan ini ialah ikan lumba-lumba, ikan paus dan juga penyu. Ilustrasi di bawah menunjukkan sistem pernafasan tikus.
Sistem pernafasan menggunakan peparu dan kulit lembap pula digunakan oleh haiwan seperti katak, kodok dan salamander. Cacing pula bernafas hanya dengan melalui kulit lembap. Melalui sistem ini, gas oksigen meresap masuk menerusi kulit yang lembap dan nipis dan terus ke dalam badan haiwan itu.
Sistem pernafasan menggunakan buku / kuras peparu banyak digunakan oleh haiwan seperti labah-labah dan kala jengking. Struktur pernafasan haiwan-haiwan ini kelihatan seperti helaian muka surat pada sebuah buku!
Sistem pernafasan menggunakan struktur trakea pula digunakan oleh serangga seperti pepatung, lipas, rama-rama dan belalang. Sistem trakea membawa udara masuk secara terus ke sel-sel badan serangga. Melalui sistem pernafasan ini, udara masuk ke dalam tiub udara melalui liang-liang halus bernama spirakel. Melalui liang yang sama, karbon dioksida akan keluar dari badan haiwan itu.
Sistem pernafasan menggunakan insang pula banyak digunakan oleh kebanyakan haiwan akuatik. Contoh-contoh haiwan yang menggunakan insang ialah ikan, ketam, udang, sotong dan berudu. Melalui sistem pernafasan ini, air yang masuk ke dalam mulut haiwan itu, mengalir ke insang. Gas oksigen yang dibawa bersama akan diserap oleh insang yang kemudiannya membebaskan gas karbon dioksida ke dalam air.
Tahukah anda?
Kita pasti terkejut melihat aksi-aksi seperti lipas yang masih hidup walaupun tiada kepala. Begitu juga dengan belalang yang masih boleh bergerak walaupun kepalanya direndam di dalam air. Kejadian ini seolah-olah seperti adegan di dalam filem seram! Bagaimanakah ini terjadi?
Sudah tentunya haiwan seperti belalang dan lipas tidak mempunyai sistem pernafasan yang sama seperti kita. Melalui sistem trakea, pernafasan berlaku bukan di kepala kedua-dua haiwan itu. Ini adalah satu contoh mudah yang menunjukkan bahawa pengetahuan sains boleh membantu kita memahami pelbagai kejadian aneh di sekeliling kita.
Cubalah!
Menariknya, aktiviti ini adalah berciri serbaguna dan mudah diadaptasikan untuk pelbagai topik. Jika anda berjaya menguasai cara pelaksanaannya, anda boleh menggunakan teknik yang sama untuk mencapai manfaat yang sama, cuma topik sahaja yang berbeza!
Contohnya, untuk sub-topik “Haiwan membiak”, gunakan kad-kad imbasan soalan bagi kotak CARA MEMBIAK seperti “melahirkan anak” dan “bertelur”. Padanannya pula ialah kad-kad imbasan jawapan bagi kotak HAIWAN seperti “kucing”, “kanggaru”, “singa”, “ikan paus”, “ayam”, “penguin”, “kupu-kupu”, “katak” dan “penyu”.
Di dalam contoh di atas, pelajar akan mengambil kad imbasan soalan “melahirkan anak” dan mencari padanan yang betul dari kad imbasan jawapan seperti “kucing”. Mudah bukan?
Kurikulum sekolah
Year 4 / Investigating Living Things / Life Processes / Life Processes of Animals / Animals Breathe
Year 4 / Investigating Living Things / Life Processes / Life Processes of Animals / Animals Reproduce
Selamat mencuba!
Photo credit:
http://bestappsforkids.com/blog/wp-content/uploads/2010/09/giraffes-matching-zoo-ipod-app-1.jpg
http://www.emc.maricopa.edu/faculty/farabee/biobk/gasexch2.gif
http://images.tutorvista.com/content/animal-morphology/rat-respiratory-system.jpeg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEidg4CjVK3-Gl0HR66pO40FIc4-6L3isSyjkeHiMvQjqTh0vMrpOFVocGLBQh6TK_Wig3_qTkB2ZHXC7BiNVD6kSqCPZXg18iYYFLTOFCMr1W55LZPcAHRHcoSJgl7vzHWxma0AB8fClh6V/s400/Earthworms%255B1%255D.jpg
http://www.hispanicallyspeakingnews.com/uploads/images/article-images/cuba_scorpion_cancer.jpg
http://ednieuw.home.xs4all.nl/Spiders/InfoNed/longingangen.jpg
http://www.findaspider.org.au/info/images/booklungs.jpg
http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/148792/148792,1204827221,3/stock-photo-big-green-grashopper-sitting-on-a-yellow-flower-10103980.jpg
http://163.16.28.248/bio/activelearner/44/images/ch44c4.jpg
http://earthguide.ucsd.edu/fishes/kinds/images/gill1.jpg
http://www.sci.sdsu.edu/classes/bio100/Lectures/Lect16/Image266.gif
http://www.cartoonstock.com/newscartoons/cartoonists/pfo/lowres/pfon282l.jpg
Saturday, May 26, 2012
Thursday, May 24, 2012
Energizer : "Kejar-Padan-Menang!"
Pengenalan
Ini adalah satu aktiviti pemula yang baik terutamanya untuk memperkenalkan sesuatu topik. Di dalam permainan ini, pelajar diberi tugas di dalam bentuk cabaran yang menyeronokkan. Penyelesaian cabaran ini memerlukan perbincangan dan kerjasama sesama ahli kumpulan.
Menariknya, aktiviti ini adalah bercirikan serbaguna dan mudah diadaptasikan untuk kegunaan P&P. Jika anda berjaya menguasai cara pelaksanaannya, anda boleh menggunakan teknik yang sama untuk mencapai objektif yang sama, hanya topik sahaja yang berbeza! Untuk memudahkan pemahaman terhadap aktiviti ini, saya menggunakan Topik Sains Tahun 4, “Life Proceses / Proses Hidup” – “Animals Breathe” / ”Haiwan Bernafas” sebagai contoh.
Objektif:
1. Sebagai satu aktiviti yang bertenaga untuk menyediakan pelajar untuk pembelajaran seterusnya.
2. Menggalakkan perbincangan dalam kumpulan.
3. Menggalakkan daya saing yang positif di antara pelajar.
4. Menerapkan semangat berpasukan di mana pelajar digalakkan bekerjasama untuk mencapai satu matlamat yang sama.
Saiz kumpulan:
Semua pelajar di dalam kelas
Barang-barang yang diperlukan:
Pelajar sahaja!
Kad imbas soalan yang dimasukkan dalam KOTAK ORGAN PERNAFASAN
Kad imbas jawapan yang dimasukkan dalam KOTAK HAIWAN
Langkah-langkah:
1. Bahagikan pelajar kepada kumpulan-kumpulan kecil.
2. Setiap kumpulan akan dikehendaki memilih satu kad imbas dari KOTAK ORGAN PERNAFASAN yang terletak di tengah-tengah kelas.
3. Selepas mengenal pasti gambar pada kad imbas di dalam KOTAK ORGAN PERNAFASAN (contoh : “insang”), kumpulan itu hendaklah mencari padanannya di dalam KOTAK HAIWAN. Di dalam contoh ini, padanan yang betul adalah “ikan”.
Contoh-contoh lain :
peparu (burung, monyet)
kulit lembap (katak, cacing tanah)
buku peparu (kala jengking, labah-labah)
trakea (belalang, pepatung, lipas)
insang (yu, berudu)
4. Selepas mencari padanan, ahli kumpulan itu akan berlari semula ke kumpulannya dan menyerahkan tugas seterusnya kepada ahli kumpulannya yang lain.
5. Setiap kumpulan diberikan masa 2 minit sahaja untuk bergilir-gilir mencari padanan.
6. Lagi cepat kumpulan itu bergerak dan mencari padanan, lagi cerah peluang kumpulan itu untuk mendapat banyak padanan yang betul dan seterusnya berpeluang memenangi cabaran ini.
7. Apabila tamat masa, guru akan menilai setiap padanan, memberi markah sewajarnya dan memberi ganjaran untuk kumpulan yang menang.
Tip:
1. Aktiviti ini sesuai untuk digunakan sebagai set induksi. Itulah sebabnya masa yang pendek (2 minit) diberikan kepada pelajar untuk bertanding. Apa yang penting ialah perbincangan tentang topik yang hendak disampaikan.
2. Guru boleh mengulangi permainan ini pada akhir waktu sebagai aktiviti pengukuhan, sebagai cara imbasan pembelajaran pada hari itu atau untuk menguji pemahaman pelajar terhadap sesi P&P pada hari itu.
3. Gunakan imej pelbagai untuk aktiviti ini. Imej-imej menarik mudah didapati dari lawan sesawang dan kebanyakannya dibenarkan atas tujuan pendidikan. Untuk padanan “insang” dan “ikan”, dapatkan gambar pelbagai jenis ikan dan berikan sedikit cabaran dengan memasukkan gambar yu, paus, kuda laut dan sebagainya.
Selamat mencuba!
Photo credit:
http://store.barefootbooks.com/media/catalog/product/cache/1/image/540x425/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/M/G/MGLOE---Matching-Life-on-Earth-cover-SOY_W.jpg
http://www.ldsfiles.com/clipart/data/media/33/creation-matching-game.gif
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhmmMGWfHiew-mneCk2nEG5uFQbmtrTjeBNq-rGaLXdfkSIXviRtaZTMKniq4ZXr0Se0_HVsDtCRGNTWzdWsvldzC6LgO4QPpcCX94w1AAi5TtPb2cqOnJ94C9JYxI8JNskPEjWM3ohMFuy/s400/baby+lids+matching+game.jpg
http://togetherenglish.com/wp-content/uploads/2011/07/monkey.jpg
http://allaboutfrogs.org/gallery/photos/redeyes/red1.gif
http://www.naturephoto-cz.com/photos/others/scorpion-77971.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEifQFq9pezke6qJNfSk6h9PAD6QtZR0w1mrK18s58WffE-gq_Uq9gTsoRAvPmJix1O03KC_gtk1cTAHcYVN4DKWXWXAru0zSq7EOIPQAGm2Tc9jaHLvUFmz0SFWY3IdK8cyC-Z54I-1VLQ/s1600/dragonflies.jpg
http://new-brunswick.net/new-brunswick/sharks/pics/respiration.jpg
http://www.kidslearningstation.com/numbers/images/number-match-game.jpg
Ini adalah satu aktiviti pemula yang baik terutamanya untuk memperkenalkan sesuatu topik. Di dalam permainan ini, pelajar diberi tugas di dalam bentuk cabaran yang menyeronokkan. Penyelesaian cabaran ini memerlukan perbincangan dan kerjasama sesama ahli kumpulan.
Menariknya, aktiviti ini adalah bercirikan serbaguna dan mudah diadaptasikan untuk kegunaan P&P. Jika anda berjaya menguasai cara pelaksanaannya, anda boleh menggunakan teknik yang sama untuk mencapai objektif yang sama, hanya topik sahaja yang berbeza! Untuk memudahkan pemahaman terhadap aktiviti ini, saya menggunakan Topik Sains Tahun 4, “Life Proceses / Proses Hidup” – “Animals Breathe” / ”Haiwan Bernafas” sebagai contoh.
Objektif:
1. Sebagai satu aktiviti yang bertenaga untuk menyediakan pelajar untuk pembelajaran seterusnya.
2. Menggalakkan perbincangan dalam kumpulan.
3. Menggalakkan daya saing yang positif di antara pelajar.
4. Menerapkan semangat berpasukan di mana pelajar digalakkan bekerjasama untuk mencapai satu matlamat yang sama.
Saiz kumpulan:
Semua pelajar di dalam kelas
Barang-barang yang diperlukan:
Pelajar sahaja!
Kad imbas soalan yang dimasukkan dalam KOTAK ORGAN PERNAFASAN
Kad imbas jawapan yang dimasukkan dalam KOTAK HAIWAN
Langkah-langkah:
1. Bahagikan pelajar kepada kumpulan-kumpulan kecil.
2. Setiap kumpulan akan dikehendaki memilih satu kad imbas dari KOTAK ORGAN PERNAFASAN yang terletak di tengah-tengah kelas.
3. Selepas mengenal pasti gambar pada kad imbas di dalam KOTAK ORGAN PERNAFASAN (contoh : “insang”), kumpulan itu hendaklah mencari padanannya di dalam KOTAK HAIWAN. Di dalam contoh ini, padanan yang betul adalah “ikan”.
Contoh-contoh lain :
peparu (burung, monyet)
kulit lembap (katak, cacing tanah)
buku peparu (kala jengking, labah-labah)
trakea (belalang, pepatung, lipas)
insang (yu, berudu)
4. Selepas mencari padanan, ahli kumpulan itu akan berlari semula ke kumpulannya dan menyerahkan tugas seterusnya kepada ahli kumpulannya yang lain.
5. Setiap kumpulan diberikan masa 2 minit sahaja untuk bergilir-gilir mencari padanan.
6. Lagi cepat kumpulan itu bergerak dan mencari padanan, lagi cerah peluang kumpulan itu untuk mendapat banyak padanan yang betul dan seterusnya berpeluang memenangi cabaran ini.
7. Apabila tamat masa, guru akan menilai setiap padanan, memberi markah sewajarnya dan memberi ganjaran untuk kumpulan yang menang.
Tip:
1. Aktiviti ini sesuai untuk digunakan sebagai set induksi. Itulah sebabnya masa yang pendek (2 minit) diberikan kepada pelajar untuk bertanding. Apa yang penting ialah perbincangan tentang topik yang hendak disampaikan.
2. Guru boleh mengulangi permainan ini pada akhir waktu sebagai aktiviti pengukuhan, sebagai cara imbasan pembelajaran pada hari itu atau untuk menguji pemahaman pelajar terhadap sesi P&P pada hari itu.
3. Gunakan imej pelbagai untuk aktiviti ini. Imej-imej menarik mudah didapati dari lawan sesawang dan kebanyakannya dibenarkan atas tujuan pendidikan. Untuk padanan “insang” dan “ikan”, dapatkan gambar pelbagai jenis ikan dan berikan sedikit cabaran dengan memasukkan gambar yu, paus, kuda laut dan sebagainya.
Selamat mencuba!
Photo credit:
http://store.barefootbooks.com/media/catalog/product/cache/1/image/540x425/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/M/G/MGLOE---Matching-Life-on-Earth-cover-SOY_W.jpg
http://www.ldsfiles.com/clipart/data/media/33/creation-matching-game.gif
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhmmMGWfHiew-mneCk2nEG5uFQbmtrTjeBNq-rGaLXdfkSIXviRtaZTMKniq4ZXr0Se0_HVsDtCRGNTWzdWsvldzC6LgO4QPpcCX94w1AAi5TtPb2cqOnJ94C9JYxI8JNskPEjWM3ohMFuy/s400/baby+lids+matching+game.jpg
http://togetherenglish.com/wp-content/uploads/2011/07/monkey.jpg
http://allaboutfrogs.org/gallery/photos/redeyes/red1.gif
http://www.naturephoto-cz.com/photos/others/scorpion-77971.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEifQFq9pezke6qJNfSk6h9PAD6QtZR0w1mrK18s58WffE-gq_Uq9gTsoRAvPmJix1O03KC_gtk1cTAHcYVN4DKWXWXAru0zSq7EOIPQAGm2Tc9jaHLvUFmz0SFWY3IdK8cyC-Z54I-1VLQ/s1600/dragonflies.jpg
http://new-brunswick.net/new-brunswick/sharks/pics/respiration.jpg
http://www.kidslearningstation.com/numbers/images/number-match-game.jpg
Friday, May 18, 2012
Energizer : "Cabaran Campur aduk!"
Pengenalan
Setiap pelajar ada motivasinya sendiri untuk ke sekolah. Ada yang masuk ke bilik darjah teruja untuk melakukan sesuatu dan mencapai kepuasan dalam melakukan tugas. Ada juga yang sukakan keseronokan dalam melakukan sesuatu. “Cabaran Campur aduk” boleh memuaskan hati kedua-dua pihak. Ia adalah satu aktiviti yang mudah dan menyeronokkan. Ia juga adalah satu aktiviti yang baik untuk guru memperkenalkan kandungan pembelajaran pada hari itu.
Objektif:
1. Sebagai satu cara yang menyeronokkan dan mencabar minda pelajar dalam memperkenalkan kandungan pembelajaran pada hari itu.
2. Sebagai satu aktiviti pemula yang baik untuk memfokuskan penumpuan pelajar.
3. Sebagai satu aktiviti yang bertenaga untuk menyediakan pelajar untuk pembelajaran seterusnya.
4. Apabila pelajar bekerja di dalam kumpulan untuk menyelesaikan “Cabaran Campur aduk”, ia boleh menerapkan semangat berpasukan di antara pelajar dalam bekerjasama mencapai matlamat yang sama. Dalam masa yang sama, ia menggalakkan daya saing yang positif di antara kumpulan yang bertanding.
Saiz kumpulan:
Kumpulan kecil seramai tiga orang satu kumpulan
Barang-barangyang diperlukan:
Set lampiran “Cabaran Campur aduk” yang disediakan guru terlebih dahulu.
Langkah-langkah:
1. Semasa permulaan kelas, terangkan bahawa anda akan mulakan kelas dengan aktiviti yang dinamakan “Cabaran Campur aduk”.
2. Jelaskan bahawa “Cabaran Campur aduk” mengandungi senarai perkataan yang mempunyai makna tetapi huruf-hurufnya diCampur adukkan sehingga ia tidak menyerupai perkataan asal.
3. Contohnya, perkataan "S I N S A" sebenarnya adalah "S A I N S" yang telah dicampur adukkan.
4. Susun pelajar ke dalam kumpulan kecil seramai tiga pelajar.
5. Agihkan lampiran “Cabaran Campur aduk”.
6. Jemput pelajar untuk mencuba untuk menyelesaikan “Cabaran Campur aduk”.
7. Gunakan “Cabaran Campur aduk” untuk memperkenalkan istilah penting yang anda akan gunakan di dalam sesi pembelajaran pada hari itu.
8. Sebagai contoh, untuk topik “Asid dan Alkali”, anda boleh Campur aduk istilah seperti "asid", "alkali", "neutral", "masam", "pahit", "garam" dan sebagainya.
9. Pasukan pertama yang menamatkan cabaran akan diberikan ganjaran!
10. Jika anda suka, anda boleh tamatkan pelajaran anda dengan satu lagi set “Cabaran Campur aduk” . Gunakan istilah yang sama tetapi ia bercampur aduk dengan cara yang lain. Atau anda hanya boleh menggunakan istilah-istilah lain yang telah digunakan sepanjang pengajaran pada hari itu. Ini juga dapat membantu sebagai aktiviti pengukuhan. Melalui aktiviti ini, guru bukan sahaja memberi ganjaran kepada para pelajar yang berjaya menyelesaikan “Cabaran Campur aduk”; tetapi juga kepada para pelajar yang telah memberi perhatian di dalam kelas!
Tip:
1. Guru boleh menggunakan aktiviti ini sebagai set induksi yang mudah dan menarik.
2. Guru juga boleh menjadikan aktiviti ini sebagai aktiviti pemantapan dan juga sebagai aktiviti imbasan pembelajaran yang lepas.
3. Guru juga boleh menjadikan aktiviti ini sebagai cabaran individu sebagai alternatif kepada cabaran berkumpulan.
Selamat mencuba!
Photo credit:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgc-kUvsP-LjCop9_5gwMLp1uE757mZNKD4xo4eqASG4dDJieM55NivFabwQG8uP_yIlGGcIHgKAJv2F5hF23aGF-zYkaxaLIUrxVim-xRx4Tn_8cWL2tEIM6A8OH9CMtheYGzAHFRxYdA/s1600/black+and+white+scrambled+words.jpg
http://www.allkidsnetwork.com/worksheets/spring/images/spring-word-scramble.jpg
http://partysupplieshut.com/word-scramble/veterans-day-word-scramble.gif
http://www.thesmilingteacher.com/sight_words_k_list_3_word_scramble.GIF
Setiap pelajar ada motivasinya sendiri untuk ke sekolah. Ada yang masuk ke bilik darjah teruja untuk melakukan sesuatu dan mencapai kepuasan dalam melakukan tugas. Ada juga yang sukakan keseronokan dalam melakukan sesuatu. “Cabaran Campur aduk” boleh memuaskan hati kedua-dua pihak. Ia adalah satu aktiviti yang mudah dan menyeronokkan. Ia juga adalah satu aktiviti yang baik untuk guru memperkenalkan kandungan pembelajaran pada hari itu.
Objektif:
1. Sebagai satu cara yang menyeronokkan dan mencabar minda pelajar dalam memperkenalkan kandungan pembelajaran pada hari itu.
2. Sebagai satu aktiviti pemula yang baik untuk memfokuskan penumpuan pelajar.
3. Sebagai satu aktiviti yang bertenaga untuk menyediakan pelajar untuk pembelajaran seterusnya.
4. Apabila pelajar bekerja di dalam kumpulan untuk menyelesaikan “Cabaran Campur aduk”, ia boleh menerapkan semangat berpasukan di antara pelajar dalam bekerjasama mencapai matlamat yang sama. Dalam masa yang sama, ia menggalakkan daya saing yang positif di antara kumpulan yang bertanding.
Saiz kumpulan:
Kumpulan kecil seramai tiga orang satu kumpulan
Barang-barangyang diperlukan:
Set lampiran “Cabaran Campur aduk” yang disediakan guru terlebih dahulu.
Langkah-langkah:
1. Semasa permulaan kelas, terangkan bahawa anda akan mulakan kelas dengan aktiviti yang dinamakan “Cabaran Campur aduk”.
2. Jelaskan bahawa “Cabaran Campur aduk” mengandungi senarai perkataan yang mempunyai makna tetapi huruf-hurufnya diCampur adukkan sehingga ia tidak menyerupai perkataan asal.
3. Contohnya, perkataan "S I N S A" sebenarnya adalah "S A I N S" yang telah dicampur adukkan.
4. Susun pelajar ke dalam kumpulan kecil seramai tiga pelajar.
5. Agihkan lampiran “Cabaran Campur aduk”.
6. Jemput pelajar untuk mencuba untuk menyelesaikan “Cabaran Campur aduk”.
7. Gunakan “Cabaran Campur aduk” untuk memperkenalkan istilah penting yang anda akan gunakan di dalam sesi pembelajaran pada hari itu.
8. Sebagai contoh, untuk topik “Asid dan Alkali”, anda boleh Campur aduk istilah seperti "asid", "alkali", "neutral", "masam", "pahit", "garam" dan sebagainya.
9. Pasukan pertama yang menamatkan cabaran akan diberikan ganjaran!
10. Jika anda suka, anda boleh tamatkan pelajaran anda dengan satu lagi set “Cabaran Campur aduk” . Gunakan istilah yang sama tetapi ia bercampur aduk dengan cara yang lain. Atau anda hanya boleh menggunakan istilah-istilah lain yang telah digunakan sepanjang pengajaran pada hari itu. Ini juga dapat membantu sebagai aktiviti pengukuhan. Melalui aktiviti ini, guru bukan sahaja memberi ganjaran kepada para pelajar yang berjaya menyelesaikan “Cabaran Campur aduk”; tetapi juga kepada para pelajar yang telah memberi perhatian di dalam kelas!
Tip:
1. Guru boleh menggunakan aktiviti ini sebagai set induksi yang mudah dan menarik.
2. Guru juga boleh menjadikan aktiviti ini sebagai aktiviti pemantapan dan juga sebagai aktiviti imbasan pembelajaran yang lepas.
3. Guru juga boleh menjadikan aktiviti ini sebagai cabaran individu sebagai alternatif kepada cabaran berkumpulan.
Selamat mencuba!
Photo credit:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgc-kUvsP-LjCop9_5gwMLp1uE757mZNKD4xo4eqASG4dDJieM55NivFabwQG8uP_yIlGGcIHgKAJv2F5hF23aGF-zYkaxaLIUrxVim-xRx4Tn_8cWL2tEIM6A8OH9CMtheYGzAHFRxYdA/s1600/black+and+white+scrambled+words.jpg
http://www.allkidsnetwork.com/worksheets/spring/images/spring-word-scramble.jpg
http://partysupplieshut.com/word-scramble/veterans-day-word-scramble.gif
http://www.thesmilingteacher.com/sight_words_k_list_3_word_scramble.GIF
Sunday, May 13, 2012
Fakta Sains : "Bagaimana ikan buntal mengembungkan diri untuk menyelamatkannya dari pemangsa?"
Ikan buntal juga dikenali sebagai "pufferfish" atau "blowfish". Ahli saintis berpendapat bahawa ikan buntal membangunkan keupayaan untuk mengembungkan dirinya sebagai adaptasi keselamatan diri. Ini seterusnya dapat memastikan kemandirian spesiesnya. Adaptasi ini dipercayai perlu kerana sifat ikan itu yang kurang pantas, agak cemerkap dan membuatkannya terdedah kepada ancaman pemangsa.
Apabila berhadapan dengan ancaman, ikan buntal akan menggunakan perutnya yang sangat elastik dan keupayaanya menelan sejumlah besar air (dan udara apabila perlu) dengan cepat. Tindakan ini menjadikan dirinya seperti bebola besar yang berganda saiznya. Saiz yang besar itu seterusnya mampu menakutkan pemangsa. Beberapa spesies juga mempunyai duri pada kulit mereka untuk menambah kegerunan untuk pemangsa.
Pemangsa yang berjaya memakan ikan buntal sebelum ia mengembung pula mungkin tidak akan hidup lama. Hampir semua ikan buntal mengandungi tetrodotoxin. Ia adalah sejenis bahan kimia yang membuatkan ikan itu kurang enak dan boleh membawa maut kepada pemangsanya. Walau bagaimanapun, bukan semua pemangsa takut kepada ancaman ikan buntal. Sesetengah pemangsa seperti jerung harimau (tiger shark) dan ular laut, tidak gentar dengan kehadiran toksin semulajadi ikan buntal.
Kepada manusia pula, tetrodotoxin adalah sesuatu yang boleh membawa maut. Ia adalah sehingga 1,200 kali ganda lebih beracun daripada sianida. Seekor ikan buntal mempunyai toksin yang mencukupi untuk membunuh sejumlah tiga puluh orang manusia dewasa. Lebih menakutkan lagi apabila tiada penawar pula yang diketahui.
Peliknya, ikan buntal juga dianggap sebagai makanan istimewa. Ia dikenali sebagai fugu di Jepun. Ia sangat mahal dan hanya disediakan oleh chef terlatih dan berlesen sahaja. Pakar- pakar profesional ini sahaja yang mampu memotong dan menyiang ikan itu supaya tidak membahayakan penggemar ikan itu. Namun begitu, banyak kematian akibat termakan racun ikan buntal dilaporkan setiap tahun.
Photo credit:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjpLOKwNEmuhFfjF6K_yv29UACCSQuCwXitaS-2U02L3LcxKjGGYjZLkp4z1SohMAXir_hE5MCBmWTtUl5yOMFIuPhdUU3GzrwSBY15IDVJQypZmVtM68IHRT-jN7TSxJHGba1IRJAdeI/s1600/puffer_fish_2.jpg
http://www.enchantedlearning.com/pgifs/Pufferfish_bw.GIF
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhspYAw7l8Slep61mQrm2rppdBgxGK606hYSU6yzysJgNifOf4S8JZilfgRaWiEz3DaEJhuiflWSPGhH1Zzrr3aA8WFGkhFgEjM3u7SBuiEN6r_-unk4hTXdUk73pTilyesrlKRvXlTQ14/s1600/puffer_fish_3.jpg
http://home.earthlink.net/~zh32/tet.gif
http://www.thecutereport.com/wp-content/uploads/2007/09/pic_754591001187533810.jpg
http://www.diseno-art.com/images/fugu.jpg
Apabila berhadapan dengan ancaman, ikan buntal akan menggunakan perutnya yang sangat elastik dan keupayaanya menelan sejumlah besar air (dan udara apabila perlu) dengan cepat. Tindakan ini menjadikan dirinya seperti bebola besar yang berganda saiznya. Saiz yang besar itu seterusnya mampu menakutkan pemangsa. Beberapa spesies juga mempunyai duri pada kulit mereka untuk menambah kegerunan untuk pemangsa.
Pemangsa yang berjaya memakan ikan buntal sebelum ia mengembung pula mungkin tidak akan hidup lama. Hampir semua ikan buntal mengandungi tetrodotoxin. Ia adalah sejenis bahan kimia yang membuatkan ikan itu kurang enak dan boleh membawa maut kepada pemangsanya. Walau bagaimanapun, bukan semua pemangsa takut kepada ancaman ikan buntal. Sesetengah pemangsa seperti jerung harimau (tiger shark) dan ular laut, tidak gentar dengan kehadiran toksin semulajadi ikan buntal.
Kepada manusia pula, tetrodotoxin adalah sesuatu yang boleh membawa maut. Ia adalah sehingga 1,200 kali ganda lebih beracun daripada sianida. Seekor ikan buntal mempunyai toksin yang mencukupi untuk membunuh sejumlah tiga puluh orang manusia dewasa. Lebih menakutkan lagi apabila tiada penawar pula yang diketahui.
Peliknya, ikan buntal juga dianggap sebagai makanan istimewa. Ia dikenali sebagai fugu di Jepun. Ia sangat mahal dan hanya disediakan oleh chef terlatih dan berlesen sahaja. Pakar- pakar profesional ini sahaja yang mampu memotong dan menyiang ikan itu supaya tidak membahayakan penggemar ikan itu. Namun begitu, banyak kematian akibat termakan racun ikan buntal dilaporkan setiap tahun.
Photo credit:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgjpLOKwNEmuhFfjF6K_yv29UACCSQuCwXitaS-2U02L3LcxKjGGYjZLkp4z1SohMAXir_hE5MCBmWTtUl5yOMFIuPhdUU3GzrwSBY15IDVJQypZmVtM68IHRT-jN7TSxJHGba1IRJAdeI/s1600/puffer_fish_2.jpg
http://www.enchantedlearning.com/pgifs/Pufferfish_bw.GIF
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhspYAw7l8Slep61mQrm2rppdBgxGK606hYSU6yzysJgNifOf4S8JZilfgRaWiEz3DaEJhuiflWSPGhH1Zzrr3aA8WFGkhFgEjM3u7SBuiEN6r_-unk4hTXdUk73pTilyesrlKRvXlTQ14/s1600/puffer_fish_3.jpg
http://home.earthlink.net/~zh32/tet.gif
http://www.thecutereport.com/wp-content/uploads/2007/09/pic_754591001187533810.jpg
http://www.diseno-art.com/images/fugu.jpg
Tuesday, May 8, 2012
Fakta Sains : "Bagaimana tompok harimau bintang membantunya menjadi pemburu yang tangkas?"
Harimau bintang hidup di seluruh Afrika dan di Asia Selatan. Ia biasanya mempunyai bulu berwarna kuning dengan tompok gelap dan bintik, dan warna lebih cerah di bahagian bawah badannya. Adakah anda tertanya-tanya mengapakah harimau bintang mempunyai corak sedemikian?
Corak tompokan pada bulu harimau bintang membantunya untuk menyembunyikan dirinya di antara pokok-pokok dan belukar. Tanda-tanda yang terang dan gelap di bulunya sepadan dengan tompok cahaya matahari dan bayang-bayang di bawah pohon berdaun. Penyamaran ini berhasil untuk menyembunyikannya dari penglihatan haiwan buruannya. Apabila mangsa sudah berada berdekatan, harimau bintang akan melompat keluar dan mengejutkan mangsanya.
Penyamaran sebegini juga dikenali sebagai camouflage. Ada pelbagai cara haiwan melakukan penyamaran. Fungsinya bukan sahaja untuk membantunya memburu. Ia juga membantu sesetengah haiwan untuk melindungi diri dari pemangsa.
Beberapa jenis haiwan yang hidup di negara-negara sejuk seperti arnab Artik, berwarna coklat pada musim panas dan putih pada musim sejuk. Kelebihan ini menjadikannya sukar untuk dilihat apabila salji putih meliputi tanah.
Photo credit:
http://www.theanimalfiles.com/images/leopard_4.jpg
http://www.wildlife-pictures-online.com/image-files/leopard-spots.jpg
http://conservationreport.files.wordpress.com/2008/10/south-american-leaf-fish1.jpg%3Fw%3D332%26h%3D500
http://farm8.staticflickr.com/7149/6677019495_29cf2225cb_z.jpg
http://www.nhptv.org/wild/images/archar2.jpg
Corak tompokan pada bulu harimau bintang membantunya untuk menyembunyikan dirinya di antara pokok-pokok dan belukar. Tanda-tanda yang terang dan gelap di bulunya sepadan dengan tompok cahaya matahari dan bayang-bayang di bawah pohon berdaun. Penyamaran ini berhasil untuk menyembunyikannya dari penglihatan haiwan buruannya. Apabila mangsa sudah berada berdekatan, harimau bintang akan melompat keluar dan mengejutkan mangsanya.
Penyamaran sebegini juga dikenali sebagai camouflage. Ada pelbagai cara haiwan melakukan penyamaran. Fungsinya bukan sahaja untuk membantunya memburu. Ia juga membantu sesetengah haiwan untuk melindungi diri dari pemangsa.
Beberapa jenis haiwan yang hidup di negara-negara sejuk seperti arnab Artik, berwarna coklat pada musim panas dan putih pada musim sejuk. Kelebihan ini menjadikannya sukar untuk dilihat apabila salji putih meliputi tanah.
Photo credit:
http://www.theanimalfiles.com/images/leopard_4.jpg
http://www.wildlife-pictures-online.com/image-files/leopard-spots.jpg
http://conservationreport.files.wordpress.com/2008/10/south-american-leaf-fish1.jpg%3Fw%3D332%26h%3D500
http://farm8.staticflickr.com/7149/6677019495_29cf2225cb_z.jpg
http://www.nhptv.org/wild/images/archar2.jpg
Subscribe to:
Posts (Atom)